Kup teraz
Dodano: 2018-09-07

Wpływ tlenku azotu na treningi Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1

Tlenek azotu oprócz wykazywania wielu właściwości zdrowotnych przynosi również wiele korzyści podczas treningu. Na pewno każda trenująca siłowo osoba doświadczyła zjawiska pompy mięśniowej. Powstaje ona na skutek rozszerzenia naczyń krwionośnych i zwiększonego napływu krwi do mięśni. Jednak aby naczynia krwionośne rozszerzyły się i wypełniły mięśnie krwią, niezbędna jest obecność tlenku azotu. Czym jest tlenek azotu i w jaki sposób powstaje? Jakie korzyści niesie dla organizmu?

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest tlenek azotu?
2. Tlenek azotu – korzyści dla zdrowia
3. Arginina i cytrulina, czyli sposób na pompę mięśniową
4. Wpływ tlenku azotu na treningi
5. Tlenek azotu a przyrosty mięśni
6. Naturalne źródła tlenku azotu


1. Czym jest tlenek azotu?
Tlenek azotu jest związkiem syntetyzowanym wewnątrz organizmu. Posiada on zdolność do przenikania przez błony komórkowe organizmu. Jego produkcja wzrasta w momencie wykonywania ćwiczeń fizycznych. Można również zwiększyć produkcję tlenku azotu dzięki odpowiedniej suplementacji, między innymi argininą, cytruliną, agmatyną czy ornityną, lub dzięki spożywaniu żywności bogatej w azotany.

2. Tlenek azotu – korzyści dla zdrowia
Tlenek azotu przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Jak zostało wspomniane wcześniej, aktywność fizyczna nasila jego produkcję. Jednak jeśli ktoś nie ma może trenować, prowadzi siedzący tryb życia, a w dodatku pali papierosy, wtedy powinien rozważyć suplementację argininą. Arginina jest aminokwasem względnie egzogennym, co w praktyce oznacza, że może on być syntetyzowany wewnątrz organizmu. Jednak w pewnych sytuacjach zapotrzebowanie na argininę wzrasta na tyle, że konieczne jest wdrożenie suplementacji.

Tlenek azotu poprzez rozluźnienie mięśni gładkich sprzyja sprawniejszemu przepływowi krwi przez naczynia krwionośne, obniża tym samym ciśnienie tętnicze. Zapobiega zlepianiu (agregacji) płytek krwi, zwiększa miejscowe ukrwienie tkanek niezbędne m.in. podczas erekcji. Zwiększa również wychwytywanie glukozy przez mięśnie. Poprawia wydolność tlenową organizmu, tym samym zwiększa wytrzymałość oraz stymuluje wzrost nowych mitochondriów.

3. Arginina i cytrulina, czyli sposób na pompę mięśniową
Arginina i cytrulina bardzo mocno nasilają produkcję tlenku azotu. Zwiększona produkcja tlenku azotu rozszerza naczynia krwionośne, co w połączeniu z treningiem siłowym zwiększa napływ krwi do mięśni. Mięśnie stają się wtedy bardziej nabrzmiałe, nasila się waskularyzacja.

Arginina jest aminokwasem względnie egzogennym w przeciwieństwie do cytruliny, która jest aminokwasem endogennym, czyli syntetyzowanym wewnątrz organizmu. Obie substancje przyczyniają się do nasilenia zjawiska pompy mięśniowej w nieco inny sposób. Arginina bezpośrednio zwiększa powstawanie tlenku azotu, przyczynia się również do przyspieszenia regeneracji oraz odżywienia tkanek mięśniowych. Cytrulina natomiast zwiększa produkcję tlenku azotu w sposób pośredni, wspiera powstawanie argininy wewnątrz organizmu.

4. Wpływ tlenku azotu na treningi
Tlenek azotu zwiększa możliwości wysiłkowe organizmu. Jego zwiększona produkcja znajduje zastosowanie zarówno w sportach siłowych, jak i wytrzymałościowych. Jeśli suplementujemy cytrulinę lub argininę, musimy pamiętać o dobraniu odpowiedniej dawki, gdyż zbyt duża pompa mięśniowa może okazać się znacznym ograniczeniem, np. podczas treningu wytrzymałościowego.

Oprócz zwiększenia możliwości wysiłkowych organizmu poprawia się również funkcjonowanie układu nerwowego, które sprzyja efektywniejszemu zarządzaniu pracą mięśni. Właściwości cytruliny polegające na przyspieszeniu wydalania mocznika z organizmu w połączeniu z nasileniem syntezy białka dzięki argininie przyspieszają całkowitą regenerację organizmu po wysiłku.

5. Tlenek azotu a przyrosty mięśni
Tlenek azotu wpływa na wzrost masy mięśniowej wielotorowo:
– dzięki zjawisku pompy mięśniowej rozszerzają się powięzi mięśniowe i tworzą miejsce do produkcji nowych włókien mięśniowych,
– mięśnie są w stanie zmagazynować znacznie większą ilość glikogenu niż przed treningiem, czyli powstaje zjawisko nadkompensacji,
– zarówno w trakcie treningu, jak i po jego zakończeniu zwiększa się transport tlenu i substancji odżywczych usprawniających proces regeneracji,
– cytrulina nasilająca pośrednio produkcję tlenku azotu przyspiesza wydalanie z organizmu szkodliwego amoniaku i przyczynia się do zmniejszenia ilości kwasu mlekowego, co zapobiega powstawaniu właściwych zakwasów. Ponadto cytrulina wykazuje działanie antykataboliczne,
– arginina przyczynia się do syntezy białek i bierze udział w produkcji poliamin.

6. Naturalne źródła tlenku azotu
Substraty do produkcji tlenku azotu (głównie azotany) znajdują się przede wszystkim w warzywach bulwiastych i liściastych. Do najbogatszych w azotany warzyw możemy zaliczyć przede wszystkim rukolę, sałatę, szpinak, koper oraz buraki. Do nieco mniej zasobnych w azotany naturalnych produktów zaliczamy kapustę pekińską, boćwinę oraz rzodkiewkę. Zawartość azotanów w poszczególnych roślinach zależy jednak od wielu czynników. Największy wpływ ma na to odmiana hodowanej rośliny; inne czynniki to rodzaj nawozów, sposób nawożenia, jakość gleby oraz pora roku.

Przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu azotanów zawartych w wymienionych roślinach na sportowców. Większość z przeprowadzonych analiz jednoznacznie wskazuje, że u badanych zwiększył się próg azotowy, co oznacza, że męczyli się oni wolniej niż grupa kontrolna, która nie spożywała większej ilości azotanów.

Autor artykułu Trener personalny
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane